Parempaa Internetiä pikseli kerrallaan

 ”Verkostossani on huikeata ammattitaitoa ja osaamista, kuten tämä valokuvaaja Maria Kalmin korpisoturiteemalla toteutetut kuvaukset Villa Unelmassa Loviisassa.”

”Verkostossani on huikeata ammattitaitoa ja osaamista, kuten tämä valokuvaaja Maria Kalmin korpisoturiteemalla toteutetut kuvaukset Villa Unelmassa Loviisassa.”

On suurinta rohkeutta uskaltaa olla herkkä

Kotkalainen graafinen suunnittelija ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Natasha Varis on toista kertaa yrittäjänä. Ensimmäinen kerta päättyi kymmenisen vuotta sitten investointipankki Lehman Brothersin kaatumiseen. Sen myötä Natasha Variksenkin puhelin vähitellen hiljeni.

Samoihin aikoihin sattui äidin kuolema ja sitä seurannut totaalinen yksinäisyyden tunne. Äiti jätti kuitenkin perinnöksi soturilauseen, joka on kantanut Varista tähän päivään: ”On suurinta rohkeutta uskaltaa olla herkkä”.

Korpisoturi is back! – herkkänä, mutta samalla entistä vahvempana. Natasha Design Ky on ollut toiminnassa nyt vuoden.

Vaikka Natasha Design on yhden naisen yritys, se ei ole kehittynyt ilman valmentajia, sparraajia, asiantuntijoita ja lähipiirin vahvaa tukea.

Varis sanoo olevansa onnekas, kun hän on saanut lähelleen kanssakulkijoita, jotka ovat auttaneet häntä seisomaan omilla tolpillaan. Kanssakulkijat eivät ole niinkään neuvojia, vaan kysyjiä, rohkaisijoita.

– Nyt osaan jo sanoa, että olen oman yritykseni toimitusjohtaja, vaikka se tuntuu edelleen vähän hassulta.

Varis on mielellään mukana erilaisissa workshopeissa, johon jokainen osallistuja tulee oman osaamisensa kanssa ja lähtee entistä rikkaampana eteenpäin.

– Sharing is caring, Natasha Varis siteeraa mielellään ihailemaansa Ville Tolvasta.

Variksen intohimo on visuaalinen suunnittelu digitaalisessa ympäristössä

– Natasha Designin tehtävä on auttaa ja innostaa yrityksiä digitaalisen profiilin kirkastamisessa, tehdä parempaa Internetiä pikseli kerrallaan, Natasha Varis kiteyttää yrityksenä ydintoiminnan.

Kauppakamarin Digi-valiokunnan puheenjohtaja, Ekamin digitaalisesta kehittämisestä vastaava, Annika Vilkki on tehnyt Variksen kanssa yhteistyötä pitkään, viimeksi Variksen toimiessa senior adviserina Ekamin nettisivujen ja viestinnällisen ilmeen uudistamisessa.

– Natashalla on äärimmäisen hyvä kyky pitää projekti hallussa. Hänellä on hyvä visuaalinen silmä, joka yhdistyy ymmärrykseen, Vilkki toteaa.

Vilkin mielestä Variksella on kapasiteettia vaikka mihin.

– Hänellä on rohkeutta tehdä ja toteuttaa itseään, itseluottamusta. Hän on paikallinen guru digimarkkinoinnissa, brändin rakentamisessa ja visuaalisessa suunnittelussa.

Ekamin projektin lisäksi Variksen viime aikaisia töitä ovat olleet muun muassa Pro Sunila -yhdistyksen verkkosivujen suunnittelu ja toteutus, jossa Alvar Aallon arkkitehtuuri ja Sunilan historia ovat keskiössä, sekä Karhulalainen-lehden visuaalisen ilmeen raikastaminen ja verkkosivujen rakentaminen.

Natasha Varis haluaa rohkaista yrityksiä ottamaan ulkopuolista näkökulmaa brändi-ilmeensä kirkastamiseen. Varis haluaa olla se brändisoturi, joka auttaa yrityksiä henkisten esteiden ja pelkojenkin yli ja olla kanssa kulkijana kohti entistä puhuttelevampia ja vuorovaikutteisempia verkkosivuja.

– Yrityksen verkkosivut ja visuaalinen ilme ovat hyviä silloin, kun ne auttavat asiakasta löytämään tiedon, jota on tullut hakemaan.

Kauppakamarin jäseneksi lähtiessään Natasha Variksella ei oikeastaan ollut odotuksia.

– Minut pyydettiin mukaan digivaliokuntaan. Se on antanut uutta näköalaa paikallisesta tekemisestä.


Teksti: Eija Anttila

Natasha Design Ky