NATASHA DESIGN / REFERENSSIT 2017–2022
AGENS OY
Jou! Tämä on Natasha Design’in ensimmäinen asiakas! Natasha toimi vuonna 2017 digitaalisen lakipalvelu Agens Oy:n Brand Managerina. Visuaalisilla toimenpiteillä uudistettiin ja vahvistettiin yrityksen brändi-ilmettä yhtenäisemmäksi sekä tehtiin ja toteutettiin myynti- ja markkinointikampanjointeja eri kohderyhmille.
EKAMI
Natasha Design toimi koulutussektorilla sparraajana EKAMI–Kuntayhtymässä, kun siellä toteutettiin joulukuussa 2017 mittava verkkosivu-uudistus. Suunnittelija Natasha Varis jatkoi vuonna 2018 avustavissa tehtävissä Senior Advicer'ina EKAMI:n brändi-ilmeen suunnittelussa ja kirkastamisessa. Hommaa riitti 2019 puolelle. Lue projektista blogista.
TESTAUSASEMA
Intensiivinen Testausasema-projekti saatiin maaliin helmikuussa 2019 yhdessä Mediatehdas Dakarin kanssa. Testausasema-projektissa testattiin suunnittelijan kykyjä – ja läpi meni! Lue projektikertomus blogista.
Kymenlaakso Summit 2018
Kymenlaakson Kauppakamarin Kymenlaakso Summit 2018 -seminaarille visuaalisen ilmeen suunnittelu.
“Ehkä yksi hauskimmista projekteista, jossa sain olla mukana! Ja tää oli mun eka vaaleanpunainen brändi!” sanoo Natasha. Lue blogista stoori.
“Rohkeus on sitä, että taistellaan apatiaa vastaan keskellä hirveätä lamaa järjestämällä digisome-seminaari kaikkien maailmojen kotkassa. Siinä on rohkeutta.” Näin aloitti Ville Tolvanen puheenvuoronsa.
Aalto Sunila / Agens / EKAMI / Finders – Etsivä Nuorisotyö / Haaga-helia / Hellsten Tommy – Juhlavuosi / Karhulalainen-lehti / Karhu Voima / Kasvutehdas Villa Maisema / Kehyslaskuri / Kotkan Energia / Kuormalavakeskus / Kymenlaakso Summit / Kymensuu / Kärkisaari / Loviisan Taekwondo / Pakarantrimmaajat / Paula Haapalahti / Somedigi / STOry / Suomen Merimuseon tuki ry / Suunta 2018 / Testausasema
CASE: Aalto Sunila
– Kraafikon työssä on parasta se, kun koko ajan saa oppia uusia asioita! Sunilasta alueena ja historian oppituntina tuli minulle tämän projektin jälkeen tärkeä osa kotkalaisille juurilleni, toteaa suunnittelijamme Natasha.
"Suurin huoleni oli sivuston esteettinen laatu. Sen sortin silmä on harvinainen myös webbimaakarien keskuudessa. Tashalla sitä on! Helpotuksen huokaus. Grafiikan ja rakenteen muokkaus hoituu liukkaasti. Asiointi Natan kanssa on mukavaa ja on helppo kysyä neuvoa ja saada käyttökoulutusta."
Sunilan aluekartta.
CASE: Agens
"Cuando el personaje de Natasha es un creador y un inspirador, el mayor desafío es completar las tareas :)"
CASE: Finders – Etsivä nuorisotyö
CASE: TOMMY HELLSTEN
Tommy Hellstenin juhlavuoden logo: Ihminen tavattavissa jo 30 vuotta! (1/2).
Tommy Hellstenin juhlavuoden logo: Ihminen tavattavissa jo 30 vuotta! (2/2).
LÄSNÄ – TOMMY HELLSTEN TV-SARJAN MAINOSVIDEOT
Tuotanto: WisdomHouse Oy
Tuottaja: Timo Koskela
Sisältösuunnitelma ja käsikirjoitus: Annika Vilkki
Graafinen suunnittelu ja animaation leikkaus: Natasha Varis
Spiikkeri (kertojaääni): Tuovi Kattelus
Julkaisukanava: AlfaTV
LÄSNÄ – TOMMY HELLSTEN TV-SARJAN MAINOSBANNERIT
Somepostaus maanantaisin, 2 päivää enen ensiesitystä.
Somepostaus keskiviikkoisin, muistutuspostaus ensiesityspäivänä.
Somepostaus maanantaisin, 2 päivää enen ensiesitystä.
Somepostaus keskiviikkoisin, muistutuspostaus ensiesityspäivänä.
LÄSNÄ – TOMMY HELLSTEN TV-SARJAN TEASER-VIDEO
LÄSNÄ – TOMMY HELLSTEN TV-SARJAN TEASER-VIDEO
Tuotanto: WisdomHouse Oy
Tuottaja: Timo Koskela
Kuvaus ja leikkaus: Mikko Simula
Logot: Natasha Varis
CASE: Karhu Voima Oy
Asiakas: KARHU VOIMA Oy
Tilaustöiden ajankohta:
04/2020–
Työn sisältö:
Kotkalaisen sähkömyyntiyhtiö Karhu Voima Oy:n brändin vahvistaminen visuaalisesti erottuvalla ilmeellään.
Graafisen suunnittelutyön osuus:
Graafinen suunnittelija Natasha Varis on luonut vuodesta 2019 asti Karhu Voiman markkinointipäällikkönä visuaalisesti erottuvaa brändiä. Suunnittelussa on hyödynnetty vuonna 2016 luotua brändiohjeistuksen värimaailmaa ja fontteja. Natasha Design Ky on toiminut huhtikuusta 2020 Mediatehdas Dakar Oy:n alihankkijana tehden graafisen suunnittelun työt. Työt ovat pitäneet sisällään tapahtumastriimauksista kadunvarsimainoksiin. Alla esimerkkejä töistä.
Työn tarkoitus ja kohderyhmä:
Sähkön myyntiä paikallisella kulmalla. Valtakunnallisesti kotkalaisia juuria esitellen.
Somebannerit
OLKOON KARHU VOIMA KANSSASI -kampanja 03–04/2021
Katumainokset 980 x 1500 m, kyltti 1.
Katumainokset 980 x 1500 m, kyltti 2.
Olkoon karhuvoima kanssasi -kampanjasta syntyi Karhu Voimalle slogan.
Avaruuskarhumainos Kymensuu.fi -verkkolehdessä 1920x1080pix.
Karhu Voiman MTVPausedAd 1280x720pix.
Tapahtumascreen 896x448pix Kotkan torilla la 22.5.2021.
Mun sähkö -esite 420 x 99 mm. Kolmeen osaan taittuvan haitariesitteen kansi.
Mun sähkö -esite 420 x 99 mm. Kolmeen osaan taittuvan haitariesitteen sisus.
Karhu Voima vastaa asiakaspalveluun tulleisiin kysymyksiin. 10 jaksoa julkaistiin Youtube-kanavalla.
Avaruusbanneri_eKirje_2048x1540pix.
Varainhankinnan ei tarvitse olla rakettitiedettä! Mun Sähkö -verkkokaupan avaaminen on ilmaista eikä velvoita mihinkään!
Mun Sähkö -verkkokauppa on tarkoitettu seuroille ja yhdistyksille. Powered by Karhu Voima Oy.
Bussin karkea peräsuunnitelma.
Verkkosivuilla ajankohtaisissa juttu Vappuetkoista.
Ensimmäistä kertaa ilmestyvässä Kymensuu-paikallislehdessä, nro. 01/2020, ilm. 22.4.2020, 1/2-takasivun ilmoitus.
Messuvuodan suunnittelu, koko 1720x885mm.
CASE: KaSVUTEHDAS VILLA MAISEMA
Kotkassa Karhulan Teollisuuspuistossa sijaitseva Kasvutehdas Villa Maisema on uuden sukupolven yhteisö ja palvelukokonaisuus startupeille sekä digitaalisten ja luovien alojen toimijoille. Saimme Villa Maiseman omalla porukalla olla mukana toteuttamassa markkinointivideota. Lisätietoja Kasvutehdas Villa Maisemasta saat Cursorilta.
CASE: Kehyslaskuri.fi
Postikortti A5, kansi 1/3.
Asiakaskirje A4.
Natasha tekee silloin tällöin pro-bonona kivoja juttuja, kuten tässä leikimme yhdessä Reetta Romppasen kanssa hänen markkinointiviestinnän opintoihin liittyen. Reetta toimii Mediatehdas Dakarin harkkarina ja Kehyslaskurin on toteuttanut Loopy Oy.
CASE: KOTKAN ENERGIA
"Kotkan energian verkkosivu-uudistus on visuaaliselta ilmeeltään Natashan käsialaa. Toteutus tehtiin yhteistyössä Karhu Voima Oy:n ja Loopy Oy:n kanssa."
CASE: TOIVO
Asiakas: Kotkan Energia Oy
Tilaustöiden ajankohta:
Toivo 1.0 / kesä 2020
Toivo 2.0 / kevät 2021
Työn sisältö:
Kaukolämpötuote Toivon lanseeraus ja kampanjointi paikallisesti.
Graafisen suunnittelutyön osuus:
Visuaalisen ilmeen suunnittelu graafisen suunnittelijan Natasha Variksen (vuonna 2019/2020) uudistaman brändivärimaailman pohjalta. Toivo-kampanjailmeen suunnittelu: värimaailman valinta, graafisten elementtien suunnittelu ja toteutus sommitellullisesti loppukäyttöön (digiin ja printtiin).
Työn tarkoitus ja kohderyhmä:
Toivon lanseeraus ja julkaisuajankohta koronakevään jälkeen oli luoda toivoa paikallisissa ihmisissä. Toivo on 100 %:sti uusiutuvana energiamuotona suunnattu Kotkan alueella kaikkiin kaukolämpökoteihin.
TOIVO 1.0 // Toivo on syntynyt
tuotebrändi ja lanseerauskampanja 06/2020
Toivo-kampanjasta. Kotkan Energialle toteutettiin uusiutuvan kaukolämmön Toivon brändäys ja tuotteen lanseerauskampanja. Kampanjaan sisältyi visuaalisen ilmeen suunnittelu, digi- ja printtimainontaa, kampanjasivu, ulkomainontaa ja mainosvideo. Toivon ilme koristaa myös rekkaa, joka kuljettaa uusiutuvan kaukolämmön raaka-ainetta.
Toivon kampanjasivu julkaistiin toukokuussa 2020 Kotkan Energian verkkosivuilla.
Toivo-kampanjasivun visuaalinen ilme (suunnittelu ja toteutus 05/2020).
Toivo-animaatio digitaulussa vilkkaasti liikennöidyn Mussalontien varressa.
Henkilöstölle Toivo-T-paitojen suunnittelu. Kesällä 2020 henkilöstöä näkyikin liikuskelevan paikallisissa marketeissa, myös työpaitoina on nähty näitä otettavan käyttöön.
Toivo-banderollin suunnittelu kokoon 5000 x 1000 mm.
Toivo-banderollin sijoitus Kotkaan tulevalla sisääntuloväylällä.
Toivo-mainoskylttien suunnittelu 980 x 1500 mm kokoon. Toivon kampanjaviesti 2/2.
Toivo-kyltin suunnittelu kokoon 1500 x 1500 mm.
Toivo-mainoksen suunnittelu kokoon 2000 x 5000 mm Kotkan Energian ja FC KTP:n yhteistyökumppanuutta varten.
Toivo-kyltin sijoituspaikkana ehkä kaupungin paras paikka, vaikka rujo tausta ja erikoiset kiinnitystolpat.
Toivo-mainos näkyvästi esillä myös kuuluisan Arto Tolsan kentän laidalla.
Toivo-banderollin suunnittelu 5000 x 1600 mm.
Toivo-banderolli Kotkan Energian toimitalon seinällä. Näkyvyys vilkkaasti liikennöidylle Merituulentielle.
Toivo-rekan visuaalinen suunnittelu teippausta varten.
Toivo-rekka teipattuna liikenteessä. Rekka kuljettaa haketta eli Toivon raaka-ainetta poltettavaksi kaukolämpöä varten.
Toivo-tarran suunnittelu Toivo-kaukolämpötuotteen tilanneen kiinteistön seinälle.
Toivo-mainoskylttien suunnittelu 980 x 1500 mm kokoon. Toivo kampanjaviesti 1/2.
Toiveikkaat kadunvarsimainokset Kotkan alueella erottuivat selkeästi koko kesän 2020 ajan.
TOIVO 2.0 // ToivoTKO VAIHTELUA?
tuotebrändi ja lanseerauskampanja 04/2021
Toivo-kampanjasta. Kotkan Energialle toteutettiin uusiutuvan kaukolämmön Toivo-tuotteen jatkotarina ja mainontakampanja. Kampanjaan sisältyi visuaalisen ilmeen jatkosuunnittelu, digi- ja printtimainontaa, kampanjasivu, some- ja ulkomainontaa sekä kolme mainosvideota.
Toivo-mainoskylttien suunnittelu 980 x 1500 mm kokoon. Toivo 2.0 -kampanjaviesti 1/2.
Toivo-mainoskylttien suunnittelu 980 x 1500 mm kokoon. Toivo 2.0 -kampanjaviesti 2/2.
Vaihtelua herättävät kadunvarsimainokset Kotkan alueella keväällä 2021.
Vaihtelua herättävät kadunvarsimainokset Kotkan alueella keväällä 2021.
Vaihtelua herättävät kadunvarsimainokset Kotkan alueella keväällä 2021.
Toivo 2.0 -kampanjavideon näyttelijät: NETTA HERRANEN (osa 1) – MARKO BELTZER PESONEN (osa 2) –KATRIINA ROIHA (osa 3) ja tekijätiiminä: KIMMO YLÄKÄS – KUVAAJA, LEIKKAAJA /// PETRO PASI – KUVAUSPAIKKAJÄRJESTÄJÄ, VALOMIES, ESIINTYJÄ /// KATI TAMMINEN– KÄSIKIRJOITTAJA, OHJAAJA, TUOTTAJA, PUVUSTAJA /// PETTERI NYGREN – ÄÄNITTÄJÄ /// NATASHA VARIS – LAVASTAJA, GRAAFINEN SUUNNITTELU /// KATI ALMGREN – MASKI, HIUKSET ///
Facebook-somebanneri 1920 x 1080 pix.
IG-Story-somebanneri 1080 x 1920 pix.
Insta-somebanneri 1080 x 1080 pix.
Facebook-somebanneri 1920 x 1080 pix.
IG-Story-somebanneri 1080 x 1920 pix.
Insta-somebanneri 1080 x 1080 pix.
Facebook-somebanneri 1920 x 1080 pix.
IG-Story-somebanneri 1080 x 1920 pix.
Insta-somebanneri 1080 x 1080 pix.
CASE: Kuormalavakeskus
ROLLUP 800 x 2000 mm.
"Ennen brändimuutosta meillä oli liikevaihtoa 0,55 miljoonaa ja 2,5 työntekijää. Vuoden päästä liikevaihto 1,5 miljoonaa ja 7,5 työntekijää. Liikevaihtomme kasvoi siis melkein 300 %! Ja uskon, että ainakin osasyy oli uuden brändin luominen, joka myös helpotti työntekijöiden palkkaamisessa."
CASE: KYMENLAAKSO SUMMIT 2018
Kymenlaakso Summit 2018 -seminaarin Early Bird -suunnittelun alkuleiska. © Valokuva: Natasha Varis 2015 – Merikeskus Vellamo, Kotka.
Kymenlaakso Summit 2018 -seminaarin Early Bird -suunnittelun leiska (ei käytetty kampanjassa).
Kymenlaakso Summit 2018 -seminaarin Early Bird -suunnittelun leiska postikortista.
Kymenlaakso Summit 2018 -seminaarin Early Bird -suunnittelun leiska (ei käytetty kampanjassa).
Materiaalit ja aineistot
VALOKUVAT
© Valokuvat: Adobe Stock (naisen kasvot, abstraksti neuronitausta, kivet ja tyyni meri, lentokenttäterminaali, metroasema laiturilta ja sisäänkäyntiportaista, raitiovaunupysäkki, taidenäyttely).
© Valokuva: Natasha Varis (Merikeskus Vellamo, Kotka / 2015).
Ideointi, kuvankäsittely ja kokoaminen
Natasha Varis
Työkalut
AdobeCC Photoshop ja Illustrator sekä Promo-videoalusta.
Markkinointi- ja julkaisukanavat
Kymenlaakson kauppakamari, Facebook, Twitter, YouTube, Kymenlaakson kauppakamarin jäsenille kohdistettu uutis- ja tapahtumakirje sähköpostitse.
CASE: KYMENsuu
Kymensuu-lehden ensimmäinen numero ilmestyi 22.4.2020 ja se jaettiin kotitalouksiin Kotkan alueella. Samana päivänä julkaistiin myös maksuton ja paikallisesti uutisoiva journalistisesti tasokas verkkolehti.




Kymensuu-lehden taitto- ja luonnospohja.
Kymensuu-lehteä voi lukea verkossa osoitteessa https://kymensuu.fi/
Kymensuu-lehden logon ja visuaalisen ilmeen suunnittelijana toimi Natasha Varis.
Kymensuu-verkkolehden ensimmäinen layout keväällä 2020. Verkkolehden suunnittelu ja toteutus yhdessä Loopy Oy:n kanssa.
CASE: Kärkisaari
Kotkan matkailuelämän JA TUNNETTUUDEN kohentaminen
Kärkisaaren liki 120 vuotisen historian aikana saari kukoisti taas kerran, kun siellä toimi vuosina 2014–2016 pääyrittäjänä Minna Gren. Muutosjohtajana toiminut Minna panosti Kärkisaareen ja ihmisiin joka kohensi Kotkan matkailuelämää ja tunnettuutta. Kärkisaaren luoma aikamatka on saattanut monia ihmisiä henkilökohtaiseen lentoon omalla urallaan. Booking.com'in kautta arvosanan 9,1 saanut Kärkisaari juhli ja takoi kesällä 2016 kesähäitä, illallisia, öitä, saunavuoroja sekä yhdessäoloa, tapaamisia asiakkaiden kanssa. Kaikki Kärkisaareen eksyneet matkailijat ihastuivat paikan rauhallisuuteen ja yrittäjän välittömään mentaliteettiin – saada kokea hiljaisuutta ja luonnon kauneutta vain olemalla ihminen. Kärkisaaren Kaikille meille -slogan oli aikaansa edellä.
KÄRKISAAREN TARINA
Kärkisaaren omistaa*) Kotkan kaupunki, joten saari on tarkoitettu meille kaikille. Liiketoimintaa harjoitamme suomalaisia perinteitä modernisti ja kierrätysideologiaa kunnioittaen – suurella sydämellä ja intohimolla. Kärkisaaren 600 m2 huvilan rakennutti Seurahuoneen johtaja Carl Johansson vuonna 1910, perheensä kesähuvilaksi.
*) tieto tätä kirjoittaessa 15.5.2018
Kärkisaaren "nutikkalinna" vuonna 2016. © Kuva: Natasha Varis
NUTIKKALINNA
Kärkisaaren rakennusmateriaalina käytettiin jämäpuuta ns. nutikoita, josta nimitys nutikkalinna. Kaikki materiaali tuotiin veneillä saareen, kunnes silta rakennettiin 70-luvulla. Huvilassa on aikanaan toiminut leipuri Manner, ja 60-70 -luvulla Lomaliitto, joka järjesti mm. lomia väsyneille äideille. Palvelusväen asuinrakennuksena on toiminut punainen hirsimökki jonka asukkaat, palvelusväki, kulkivat pääovesta, kun taas palvelusväen palvelusväki kulkivat takaportaita pitkin yläkertaan.
NUTIKKALINNAN KAMPANJABANNERI
Kärkisaarta myytiin aktiivisesti häiden, muistotilaisuuksien ja tiimipalaverikokoontumisten järjestämiseen. Tässä malli mainoksesta, jota julkaistiin somekanavilla ja markkinoitiin sähköpostitse sekä lähetettiin tarjouskirjeiden mukana kuvabannerina.
KÄRKISAAREN INFOKYLTTI 850 x 450 mm.
Kärkisaari-huvilan majoitushuone Haapasaari (1/2). © Kuva: Natasha Varis
Kärkisaari-huvilan majoitushuone Haapasaari (2/2). © Kuva: Natasha Varis
KÄRKISAAREN ROLLUP 800 x 2000 mm.
MATKUSTAJAKORTTI ANNETTIIN ASIAKKAALLE SISÄÄNKIRJAUTUMISEN YHTEYDESSÄ.
LOUNASLISTAPOHJA (A4).
"Kärkisaaren matkailukeskuksen markkinoinnin ja brändin luovana suunnittelijana Natasha oli toimeen tarttuva ja hänellä on kyky motivoida muut mukaan kohti tavoitetta."
CASE: Loviisan Taekwondo
“Halusin kannustaa aviomieheni taekwondo-harrastusta ja toteutin pro-bonona verkkosivut Loviisan Taekwondo Hwang ry:lle. Samalla JULKAISUN YHTEYDESSÄ, tuli rakennettua ihan mukiinmenevän brändin ympärille vuosittaiseen taekwondo-tapahtumaan MARKKINOINTIhärpäkkeitä. Tämä siis tapahtui joskus miekka ja kirves.” –Natasha Varis
Loviisan Taekwondo -seuran logosuunnittelu: Natasha Varis.
Logoinspiraationa toimi Jenna Aallon liike.
CASE: Paula Haapalahti
Näyttelyn esite. Kuvat © Paula Haapalahti.
Somedigin tarina.
ENSIN SYNTYI IDEA SEMINAARISTA, JOKA OLISI ILMAINEN OSALLISTUJILLE. MEILLE HYMISTELTIIN, EI TULE KUULEMMA ONNISTUMAAN. 09/09/2015 SEMINAARI MERIKESKUS VELLAMOSSA KUITENKIN TAPAHTUI.
MARKKINOINTIIN KÄYTIMME 18 € FB:N JA SATASELLA SAIMME 600 KPL FLYEREITA. KOKONAISBUDJETTI OLI KARVAN ALLE 5.000 €. ONNISTUMISEN MAHDOLLISTI ASIANTUNTIJOIDEN JA PUHUJIEN SEKÄ VAPAAEHTOISTEN INTO TULLA PAIKALLE PRO-BONO. EIKÄ MAKSANUT OSALLISTUJILLE MITÄÄN, VAIN VAIVAN SAAPUA PAIKALLE KUUNTELEMAAN JA OPPIMAAN.
SOMEDIGI 09/09/2015 MERIKESKUS VELLAMOSSA, KOTKASSA
Live-striimaus oli Mediatehdas Dakarin ja Heliwoodista Samuli Suikkasen yhteinen panos tapahtumaan. Parhaimmillaan striimiä seurasi 400 katsojaa.
Videon alussa on muutaman minuutin äänikatko Olli Vainion juontaessa – ei huolta, ääni tulee takaisin.
SOMEDIGI-TAPAHTUMAN LOGON JA VISUAALISEN ILMEEN SUUNNITTELU
Natasha Varis, vuonna 2015 työtön graafinen suunnittelija – medianomi (amk), ideoi ja suunnitteli tapahtuman ilmeen ja logon. Ensimmäiset luonnokset extreme-lajien parissa innosti, kunnes löytyi cool-koiruli hahmoksi.
Surffailetko huolettomasti internetissä? Kuinka teidän yritys surffaa digitalisaation pyörteissä?
"Kuule Pirkko, miten mahtava mahdollisuus meidän yrityksellä onkaan näkyä siellä somessa!"
Somedigin asiantuntijat ja puhujat
"Rohkeus on sitä, että taistellaan apatiaa vastaan keskellä hirveätä lamaa järjestämällä digisome-seminaari kaikkien maailmojen Kotkassa. Siinä on rohkeutta."